Grupa Oto:     Bolesławiec Legnica Środa Śl. WielkaWyspa Wrocław Powiat Wrocławski Nieruchomości Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Wrocław
Nowe laboratoria dydaktyczne. Studenci PWr poznają działanie układów pojazdów elektrycznych i hybrydowych

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Trzy laboratoria zostały wyposażone w nowe sprzęty i stanowiska dydaktyczne. Na studentów czekają tam m.in. hamownie jednostek napędowych z różnymi rodzajami silników, makieta samochodu elektrycznego i laboratorium ze stanowiskami do analizy mechaniki płynów.
Nowe laboratoria dydaktyczne. Studenci PWr poznają działanie układów pojazdów elektrycznych i hybrydowych

Nowe laboratoria dydaktyczne. Studenci PWr poznają działanie układów pojazdów elektrycznych i hybrydowych
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.Nowe laboratoria dydaktyczne. Studenci PWr poznają działanie układów pojazdów elektrycznych i hybrydowych
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.Nowe laboratoria dydaktyczne. Studenci PWr poznają działanie układów pojazdów elektrycznych i hybrydowych
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.Nowe laboratoria dydaktyczne. Studenci PWr poznają działanie układów pojazdów elektrycznych i hybrydowych
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.

Skorzystają z nich m.in. studiujący na kierunku inżynieria pojazdów i napędów niskoemisyjnych.

Pracownie znajdują się w budynku P-14 w Kampusie Braci Gierymskich, a nad ich doposażeniem czuwali naukowcy z Katedry Inżynierii Pojazdów na Wydziale Mechanicznym.

– Zależy nam na tym, żeby studenci, którzy właśnie zaczęli naukę na naszym kierunku korzystali z jak najlepszego i najbardziej nowoczesnego sprzętu. Chcemy przygotować do wejścia na rynek pracy inżynierów z kompleksową wiedzą, bazującą nie tylko na teorii z wykładów, ale i na praktycznych umiejętnościach zdobywanych właśnie dzięki godzinom spędzonym z nami w laboratoriach – podkreśla dr hab. inż. Anna Janicka, prof. uczelni, zastępca kierownika Katedry Inżynierii Pojazdów.

Symulacje i analizy

W laboratorium układów napędowych elektrycznych i hybrydowych na studentów czeka sześć nowych stanowisk – cztery hamownie silników elektrycznych, stanowisko do badania i symulowania wszystkich linii komunikacyjnych w pojeździe elektrycznym oraz makieta pojazdu elektrycznego.

– Nowe stanowiska dają nam ogromne możliwości w kontekście zadań do wykonania w czasie zajęć ze studentami. W zasadzie ogranicza nas tylko wyobraźnia – dodaje Adam Kamiński, doktorant Szkoły Doktorskiej PWr i jeden z wykładowców na kierunku inżynieria pojazdów i napędów niskoemisyjnych.

W przypadku hamowni dydaktycy mogą prowadzić ze studentami różnego rodzaju analizy na czterech rodzajach silników. Z kolei stanowisko do badania i symulowania linii komunikacyjnych w pojeździe pozwala np. analizować proces ładowania i rozładowywania baterii. Natomiast dzięki symulatorowi komputera pojazdu hybrydowego można podłączyć zewnętrzny diagnoskop i badać wszelkie zachowania takiego pojazdu bez konieczności wsiadania do faktycznego samochodu hybrydowego i jeżdżenia nim po mieście.

W drugim z laboratoriów studenci będą uczyć się, korzystając z pełnoskalowej hamowni auta hybrydowego opartego o Toyotę Prius trzeciej generacji. Mogą np. badać zjawiska jonizacyjne w komorze spalania, czyli analizować przebieg napięcia prądu w układzie zapłonowym czy badać przebiegi ciśnień w komorze spalania.

– I co najważniejsze, jako że mamy dostęp do „wnętrza” komputera, możemy ustawiać pewne parametry z poziomu diagnoskopu i później weryfikować zachowania pojazdu. Np. ustalić, że przekazujemy prąd tylko do jednego z silników albo zmieniać kąt wyprzedzenia zapłonu i sprawdzić, jak to wpłynie na pracę całego układu. W ten sposób studenci będą mogli w ramach ćwiczeń prowadzić takie symulacje, które firmy z branży motoryzacyjnej wykonują w procesie produkcyjnym – podkreśla Adam Kamiński.

Praktyka i jeszcze raz praktyka

Z kolei w Laboratorium Mechaniki Płynów przygotowano siedem stanowisk pozwalających na badania najróżniejszych procesów w mechanice płynów – od przepływu płynu w zwężce, po symulacje na kadłubach statków pływających (w małej skali).

– Dzięki nim pokazujemy studentom w praktyce to, czego uczą się na wykładach – zaznacza dr hab. inż. Maciej Zawiślak, prof. uczelni, kierownik Laboratorium Mechaniki Płynów. – Wymagamy od nich np. wyliczania przepływu laminarnego czy korzystania z Równania Bernoulliego z dobieraniem odpowiednich współczynników w zależności od warunków. Jeśli jednak nie będą mieli okazji, żeby zobaczyć na własne oczy, jak ten płyn faktycznie płynie i jak się zachowuje w różnych układach, to w ich głowach zostaną tylko wzory na kartce. Dlatego ćwiczenia na tych stanowiskach są tak istotne – podkreśla.

– W tym laboratorium studenci prowadzą badania procesów jednostkowych w mechanice płynów, by potem umieć przełożyć te zachowania na bardziej skomplikowane układy inżynierskie – dodaje prof. Anna Janicka. – Myślę, że możemy być jedyną lub jedną z nielicznych takich jednostek badawczych w Polsce skupionych wokół pojazdu, która jest tak kompleksowo wyposażona w laboratoria pozwalające na analizy zjawisk wpływających na konstrukcje pojazdów.

Inżynieria pojazdów i napędów niskoemisyjnych to kierunek Wydziału Mechanicznego, który oferujemy studentom od ubiegłego roku. Tegoroczna rekrutacja na Politechnice Wrocławskiej zacznie się 1 czerwca.


PWr



Dzisiaj
Środa 4 grudnia 2024
Imieniny
Barbary, Hieronima, Krystiana

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl


OtoDolnySlask.pl © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl