Najnowsza publikacja o bolesławieckiej ceramice, której druk sfinansowany został z budżetu Gminy Miejskiej Bolesławiec, została uhonorowana II nagrodą w XII edycji Konkursu o nagrodę Prezydenta Miasta Bolesławiec na najlepszą pracę magisterską lub doktorską z zakresu historii i współczesności miasta Bolesławiec. Praca autorstwa Magdaleny Gazur jest rozprawą doktorską napisaną pod kierunkiem dr hab. prof. ASP Joanny Teper i obronioną w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Artystka jest związana z Bolesławcem od 2009 r., kiedy wzięła udział w 45.Międzynarodowym Plenerze Ceramiczno-Rzeźbiarskim. Przez kolejne dwa lata pełniła funkcję komisarza bolesławieckiego pleneru. W tym czasie nawiązała kontakt z Manufakturą w Bolesławcu Smoleński & Zwierz Sp. j. Sp. k. (do 2022 r. Fabryka Naczyń Kamionkowych Manufaktura Sp. J. Smoleński i Zwierz), z którą związała się zawodowo w 2011 r. Jest również pracownikiem Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, gdzie wykłada graficzne techniki prezentacji i zarządzanie produktem (Katedra Działań Interdyscyplinarnych w Ceramice i Szkle).
W spotkaniu z Magdaleną Gazur wzięło udział przeszło 100 osób zainteresowanych ceramiką i współczesnym wzornictwem. Wśród gości nie zabrakło projektantów i producentów bolesławieckiej ceramiki użytkowej. Po powitaniu przybyłych przez dyrektor Muzeum Ceramiki Annę Bober-Tubaj głos zabrał prezydent Miasta Bolesławiec Piotr Roman. W swym wystąpieniu zwrócił podkreślił, jak ważne są różne kierunki badań nad ceramiką bolesławiecką dla promocji zarówno tego produktu jak i samego miasta. Kolejnymi mówcami byli członkowie kapituły konkursowej prof. Krzysztof Rozpondek i Jerzy Zieliński, którzy przybliżyli ideę konkursu o nagrodę Prezydenta Miasta Bolesławiec na najlepszą pracę magisterską lub doktorską z zakresu historii bądź współczesności miasta Bolesławiec oraz zreferowali przebieg ostatniej jego edycji, w której nagrodzona została praca doktorska M. Gazur. O projektach ceramiki użytkowej autorstwa bohaterki wieczoru oraz współpracy z nią w procesie kreacji współczesnego awangardowego designu opowiadał następnie Paweł Zwierz, współwłaściciel zakładu Manufaktura w Bolesławcu Smoleński & Zwierz Sp. j. Sp. k., w którym artystka pełni obecnie funkcję głównego projektanta.
Część główną spotkania – rozmowę z dr. Magdaleną Gazur – poprowadziła dr Barbara Banaś, historyk sztuki, zastępca dyrektora Muzeum, Narodowego we Wrocławiu, która na co dzień zajmuje się dwudziestowiecznym rzemiosłem artystycznym oraz współczesnym designem. Osią rozmowy była oczywiście nowa publikacja. Autorka opowiadała, w jaki sposób powstawały poszczególne kolekcje projektowe, przybliżone w rozprawie: Kolorlove, Blue Line – Tradition, Modern, Wedding, Water Line, Lata 60-te, Flower Line – Roses czy Forest Line. Część z nich była próbami harmonijnego łączenia form i ornamentów na etapie wspólnego projektowania, w części autorka dopasowywała dekoracje do opracowanych wcześniej kształtów, choć zdarzały się także przypadki tworzenia form dla zaprojektowanego wcześniej motywu zdobniczego. Projektantka podkreślała także, jak istotna w jej pracy jest inspiracja lokalnymi tradycjami ceramicznymi i ich adaptacja do nowoczesnych trendów. Wspomniała również o współpracy z Hutą Szkła Kryształowego “Julia” w Piechowicach, której owocem był entuzjastycznie przyjęty projekt Polski Stół i kolekcja HopOnTop.
Książkę „Wokół stołu. Wpływ tradycyjnych technik wytwarzania na współczesne formy użytkowe” można nabyć w Punkcie Informacji Turystycznej (Rynek 19/21) w cenie 30,00 zł.